De eerste week in Seoul - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Thijs Geloof - WaarBenJij.nu De eerste week in Seoul - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Thijs Geloof - WaarBenJij.nu

De eerste week in Seoul

Door: Thijs

Blijf op de hoogte en volg Thijs

02 September 2014 | Zuid-Korea, Seoel

Beste vrienden en familie,

Door middel van dit medium wil ik iedereen kort op de hoogte brengen hoe het gaat met mijn exchange in Seoul, Zuid-Korea. Inmiddels zit ik een week in Seoul en de eerste indruk is overweldigend.

De directe vlucht Schiphol-Seoul is allemaal goed verlopen. Ik heb de hele vlucht geslapen. Ik landde op 25 augustus om 14.40 maar kon pas 26 augustus de dormitory van de universiteit in, waardoor ik direct op zoek ben gegaan naar een hostel. In de regio van mijn universiteit, noordelijk deel van het centrum, vond ik een hostel dat al vol zat. Na ongeveer 10 minuten wachten in het hostel gebaarde de eigenaresse naar haar auto en bracht me naar een ander hostel. Deze vriendelijke daad zegt een hoop over de vriendelijkheid en behulpzaamheid van de Koreanen.

De dag erna kwam ik in het hostel een Nederlandse jongen tegen die in dezelfde dorm van de universiteit is geplaatst. Erg toevallig. Met een taxi arriveerden we bij het grote grijze gebouw, dat voor de komende 3,5e maand ons onderdak zal zijn. De kamers zijn gedeeld; ik zit met een vriendelijke rustige Duitser die alles prima vindt. Dat gaat tot nu toe erg makkelijk. In het hele gebouw zitten ongeveer 70 jongens; 1 Amerikaan, 1 Japanner, 1 Chinees en 1 Equadoriaan, de rest allemaal uit Europa. Al snel gingen we met een man of 20 op pad om Seoul te ontdekken en s'avonds in de rare bars en clubs 'eens ff lekker aan de tap te hangen'. Dat maakt al snel vrienden en ik hoef me daarom geen moment te vervelen hier. Er is altijd wel iemand die even mee de stad in wilt of even een hapje mee wilt eten.

De eerste indruk is, zoals gezegd, overweldigend. Welk gedeelte van Seoul dan ook, overal zijn flitsende lichten, muziek, straten vol met mensen, karaokebars, (veel) gefrituurde kip en bier tenten en zelfs hier en daar huisdierenbars. Je kunt overdag de metro pakken en op een willekeurig station uitstappen en daar gemakkelijk een dag rondlopen. Waar je ook stopt; overal flitsende neon/led en muziek. Er wonen hier bijna 20 miljoen mensen. In ieder guur steegje of straatje staan wel een paar mensen. Op straat is het altijd druk en overal zijn winkels en eettentjes. Het lijkt niet te stoppen.

Het eten is goed hier. Erg veel kip en vlees dus als vegetariër zit je hier verkeerd. Het is hier bijzonder pittig, dus dat betekent voor mij dat ik voor een normale lunch ongeveer 3 liter vocht verlies. Ze eten hier ook veel vis, maar dat zijn voornamelijk verschillende soorten inktvis. Dat is even wennen als Europeaan.

Het onderwijs is hier chaotisch. Ondanks dat dit land een hoog percentage hoogopgeleiden kent (ongeveer 40%), is het - voor internationale studenten i.i.g. - slecht geregeld op de universiteit. De Sungkyungkwan University (SKKU) waar ik op zit is een van de betere universiteiten van Korea. Toch zijn bijna alle exchangestudenten niet ingeschreven voor cursussen omdat er 'iets mis is gegaan' of wat voor een reden dan ook. We moeten nu in de coursemanual (6000+ cursussen) iets uitzoeken en hopen dat dat aansluit bij ons niveau en richting.
De campus is wel erg mooi met veel groen en hightech gebouwen. Je kunt er goed eten voor ongeveer 3 piek en er zijn veel sportfaciliteiten.
Het aanbod in geschiedenisvakken is bedroevend waardoor ik begon te twijfelen of ik deze cursussen mee kon laten tellen voor mijn bachelor. Mede hierdoor en omdat de SKKU bekend staat om hun business en economics, heb ik besloten mijn Economie minor hier te volgen. Het eerste college 'Macroeconomics' heb ik al gehad en dat leek me een makkelijk vak. Ik ga ook wiskunde en statistiek volgen. Ik denk dat dat wel wennen wordt.

Er is iets wat ik niet voor me kan houden. Er zijn weinig blonde mensen hier, waardoor ik gemiddeld tweemaal daags giechelend aangesproken word dat ik op 'Kaprio' lijk, oftewel mijn tweelingbroer die ik gewoon Leo mag noemen. Hoewel Emilie denkt dat 'Kaprio' Koreaans is voor 'Dik', denk ik toch echt dat ze mijn schoonheid hier beter kunnen waarderen dan in Nederland. Ik zit mijn tijd hier dus wel uit denk ik.

Groeten uit Korea en over een poos zal ik nog wat op dit blog plaatsen.

Thijs

  • 02 September 2014 - 15:20

    Annemiek:

    Komt door je nieuwe coupe. Zag er goed uit!

  • 02 September 2014 - 15:25

    Wessel:

    Wel mooi dat je het leuk hebt daar uiteraard gappie!

  • 02 September 2014 - 15:34

    De Tûûn:

    Leuk om te lezen Thijs! Hoe is de taalbarriere? Fijn dat je schoonheid daar wél wordt gewaardeerd, het is je gegund. Mermaid, out.

  • 02 September 2014 - 18:25

    Martelle:

    Hoi Thijs,
    Dat verhaal klinkt goed! Leuk volk zo te horen, die Koreanen. Jammer van de geschiedenis die je nu mist. maar als je straks die minor economie hebt, ben je daar lekker vanaf en kun je je alsnog op de geschiedenis storten. Hier gaat alles goed. Ik heb een druk en leuk leven. Dit wekkend hebben Olga en ik in Amsterdam gevaren in de sloep van Frank. Daarna zijn we uit eten gegaan, wat Olga heel bijzonder vond; zo chique had ze nog nooit gegeten. Ik zie uit naar je volgende verhaal. Veel plezier daar! Groetjes van Martelle

  • 03 September 2014 - 07:23

    Menno:

    Lekker hoor Thijs!

    Ben je al op expeditie geweest om een goede onbeperkte ribbies tent te vinden?

  • 05 September 2014 - 22:04

    Bevestig Oma Riet En Opa Cor:

    Hoi, schatje van me!
    Leuk dt verhaal te horen. Datje een knappe jongen bent hebben wij altijd geweten! Fijn dat je het naar je zin hebt, een hele zorg minder voor ons. Probeer ook nog wat te studeren, want
    daar ging het toch om he? Hier gaat alles goed. Het ene etentje na het andere. Vanavond met Joost en Femke. Gezellig. Ben benieuwd naar je volgende verhaal.
    Liefs, opa en oma.

  • 19 September 2014 - 11:40

    M.van 't Geloof.:

    Lieve Thijs,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Jammer dat we het cadeautje al gegeven hebben, anders kwamen we het even brengen. Je zult er vast een feestje van maken. Wij drinken er vanavond een extra glas op. Kan dus wat worden! Veel plezier en een fijne dag!
    Liefs, opa Cor en oma Riet.

  • 19 September 2014 - 16:45

    2Shinos:

    Doen ze daar nog een beetje aan vrij vertalen? Dan kan ik daar ook prima aan de bak namelijk.

  • 28 Oktober 2014 - 18:09

    Frank:

    Hoe zit dat nou met die economie? Is het nou minor of juist macro?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Seoel

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

28 Oktober 2014

Rapportage uit Korea!

02 September 2014

De eerste week in Seoul
Thijs

Actief sinds 25 Aug. 2014
Verslag gelezen: 322
Totaal aantal bezoekers 2104

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: